Mark Curvers | Open VLD Lanaken | Lijstduwer
Gewezen 1ste Schepen Lanaken & Zaakvoerder De Brouwerij
Gewezen Kabinetsmedewerker Vlaams Parlement
Stationsstraat 123 te 3620 Lanaken | Tel 089-258 587
E-mail | Website | Facebook | Twitter | Google+ | YouTube

dinsdag 5 juni 2012

Cafébaas in de clinch met oud-burgemeester

27/09/2000 - HBVL | VLD-kandidaat beschuldigt CVP'er op televisie van chantage

«Hij chanteert me, bedreigt me, zegt dat ik geen vergunning zal krijgen voor mijn feesttent.» Dat heeft VLD-kandidaat Mark Curvers maandagavond in het TV 1-programma Bracke en Crabbé gezegd over CVP-lijsttrekker Alex Vangronsveld. «Onzin,» repliceert Vangronsveld die sindsdien naar Curvers verwijst als «schepen van chantage.»


Mark Curvers was maandagavond te gast bij Bracke en Crabbé. Als cafébaas die in de politiek stapt. Hij was opgetrommeld omdat een andere cafébaas - Steve Stevaert - ook in het programma zat. Stevaert maakte nog eens duidelijk dat een cafébaas niet per definitie een pak stemmen haalt, maar Curvers had wat anders aan zijn hoofd en sprak over chantage en bedreiging door oud-burgemeester Alex Vangronsveld. «Kijk, ik was eerst gevraagd door de CVP,» geeft Curvers toe. «Maar ik krijg van de VLD een betere plaats aangeboden dus neem ik die. Ik was trouwens eerder al naar de VLD gestapt. Wat zegt Vangronsveld daarop: als beginnende zelfstandige is het gevaarlijk om in de politiek te stappen. Aha, heb ik gerepliceerd. Voor uw partij was ik wel goed, en voor de VLD dan niet? Dan heeft Vangronsveld gezegd dat ik goed moest opletten met de vergunningen voor mijn feesttenten. Als hij in de meerderheid geraakt, krijg ik die niet. Dat vind ik regelrechte chantage. Ik ben hem vanmorgen trouwens tegengekomen. Hij zit nu op het terras aan de andere kant van het plein. Bij komt hij niet meer. Ook al woont hij hier boven.»

Blauwe lichtjes
En wat zegt Vangronsveld? «Ik heb het tv-programma niet gezien, maar men heeft het mij verteld. Ha, schepen van chantage, heb ik hem vanmorgen toegeroepen. Wij hebben Curvers inderdaad gevraagd om op onze lijst te staan, om de eenvoudige reden dat hij vroeger lid was van de CVP-jongeren. En ja, toen hij zei dat hij in de politiek stapte, heb ik hem aangeraden om voorzichtig te zijn. Want ik weet nu al dat er over de vergunning voor die feesttenten hevig gediscussieerd wordt in het schepencollege. Daar heb ik niks mee te maken, want ik zit in de oppositie.»

Vangronsveld en Curvers zijn buren. Vangronsveld woont boven het café van Curvers, in dezelfde blok waar sinds kort ook de cafébaas huist. De discussie blijkt zich over het hele appartementsblok te hebben uitgezaaid. «De buren hebben bijna allemaal affiches van mij hangen,» zegt Vangronsveld. «En daartussen heb je - op zijn eigen venster - één affiche van Curvers. Heeft hij dan blauwe lichtjes rond gedrapeerd. Moet je echt eens naar komen kijken.»

En wat als de CVP het na 8 oktober voor het zeggen heeft? Kan Curvers dan naar zijn vergunning fluiten? «Ach, nee,» zegt Vangronsveld. «We moeten wel regels opstellen om het lawaai binnen de perken te houden. Daarom denken we er aan om een vergunning te geven voor 15 weekends in het jaar of zo. Weekends die de cafébazen zelf mogen kiezen.»  Liliana CASAGRANDE

Meest recente publicaties van onze mensen